Galoppiruetter


Kategori: Maddes liv, Vigdís fra Birk;
Idag lyckades Viggan med någonting jag trodde skulle vara stört omöjligt - en galoppiruett!

Vad som gör detta så speciellt och förvånande är det faktum att Viggan inte har någon existerande galopp. Eller jo, men den är väldigt svag och hon blir lätt för rak. Då åker innerbogen in och passen tar över.

Idag jobbade vi lite med galoppen, och då Viggan sköt in innerbogen fångade jag upp den genom att flytta framdelen in mot mitten. Då jag lade till ytterskänkeln för att få in rumpan en aning tog Vigdis det som en sluta. Eftersom hon då kom in på en liten volt blev det att Viggan fortsatte galoppera med frambenen längs voltspåret och började trampa i galopp nästan på stället med bakbenen. Manken lyfte ordentligt och galoppen var helt ren i takten - jäklar vilken wow-känsla!!!

Vilken arbetsmyra till häst jag har, och vad hon kan samla sig! Tänk när galoppen alltid är avslappnad och ren, hon har blivit ännu starkare i bakbenen, och vi kan börja jobba med piruetter på riktigt! Längtar. 

Efter galoppen lossnade traven och tölten, speciellt bakbenen kom med tokbra. Hon kan, min "dressyrponny"!

Foto från söndagens kvällsdopp, i brist på bilder...


Kramar,

Kommentera här:

Jag kan se Din IP-adress när du kommenterar, så du är inte anonym. Spam, samt kommentarer som inte håller god ton, kommer inte att publiceras. Detta ska vara en trevlig blogg!